LOGEREN VOOR JONGENS EN MEISJES HELPT OOK OUDERS



Het allerfijnst is met een echt paard lopen en dan rennen! Maar ik vind het ook leuk dat we kippen mogen oppakken en voeren en ook met lucky het hondje mogen lopen. Als wij het balletje verstoppen gaat hij dat zoeken. Maar we gaan ook gewoon spelen of springen op de trampoline.

ALTIJD ZIN OM TE GAAN

Als we op de boerderij zijn gaan we eerst gezellig wat drinken, een snoepje eten en wat babbelen. Soms doen we ook werkjes op de boerderij. Dieren voeren vind ik het leukst. We mogen vieren als we jarig zijn of als je een zusje of een broertje krijgt en al die dingen. Ik heb altijd zin om naar de boerderij te gaan.

RIJDEN OP DE PONY'S

De twee kleine pony's heten stippels. Daar rijden we op. Eerst opzadelen natuurlijk en we verzorgen de pony's in de stal. Je kunt ze zo fijn borstelen! De staart moet met de ene borstel, de buik met een andere en we geven ze twee soorten voer. Met een mestvork en een bezem maken we de stal schoon en doen er natuurlijk vers stro in.

DE BOERIN ALS BEGELEIDSTER

Dieren maken veel dingen makkelijker, praten bijvoorbeeld

``De kinderen die bij ons komen logeren kunnen autistisch zijn, last hebben van ADHD, leeren opvoedingsproblemen hebben, hooggevoelig zijn maar ook hoogbegaafd. Vaak hebben zij in hun leven al behoorlijk wat trauma`s opgelopen. Wij gaan uit van wat zij kunnen en geven ruimte en een luisterend oor. Ze kunnen vaak zoveel!``

Je ziet kinderen groeien

``Ouders vragen zich verwonderd af waarom hun kind hier wel rustig is en luistert. Dat komt door de omgeving. Dat merk je ook aan kinderen die het moeilijk vinden om zich in te leven in iets of iemand anders. Op de boerderij vragen zij wel hoe het gaat met bijvoorbeeld de kleine kuikentjes. Je ziet hoe kinderen hun gedrag aanpassen en leren dat ze zich ook anders kunnen opstellen. Ik hoor van ouders terug dat we hen helpen bij de opvoeding``.

DE MOEDER

Zelfverzekerder

``Inmiddels verzorgt Rachel met veel plezier Stippels, de pony waar ze eerst bang voor was. Ze is ook zelfverzekerder geworden. Dat merk ik thuis ook. Rachel is uitgelaten en gezond moe als ze thuis komt. De boerderij geeft ons als gezin ook allemaal net dat beetje extra lucht en plezier.``

EFFECTEN

De structuur van de boerderij wordt ervaren als veilig Gastvrijheid draagt bij aan het gevoel van veiligheid Kinderen ervaren dat zij kwaliteiten hebben en leren hoe ze deze kunnen gebruiken De boer en boerin kunnen dienen als rolmodel Kinderen leren autoriteit te aanvaarden

CONCLUSIE

Door de kleinschaligheid van de boerderij kunnen kinderen rekenen op continu´teit in de begeleiding. Zo heeft de boer(in) vaste normen en waarden. Dit wordt als zeer positief ervaren door kinderen die op zoek zijn naar duidelijkheid en structuur.